torsdag 22 augusti 2013

Tvåhundratrettiofjärde dagen

Det är märkligt i trädgården. Vi har sex stora träd (ett äpple, tre körsbär, ett plommon). Tillväxten på dem i år överstigen inte 30 cm. Det finns en kvist på äppelträdet som är ca 30 cm, annars är de få kvistar som finns inte längre än 10-15. Det ena körsbäret har dessutom ingen tillväxt alls....
MEN!
Jag köpte för flera år sedan ett pelarkörsbär. Det skulle bilda en 150 lång pinne och blomma/få körsbär rätt på stammen. Alla tidigare år har den bara fått blad och nån enstaka blomma (men inga bär) rakt på stammen. Men så i år hände något. Nu har trädet bilat grenar. Och vilka grenar sen! De är omkring 60 cm långa och grova som min tumme...!! Det är inte meningen att pelarträd ska växa så. De ska vara ympade på en svagväxande grundstam som hämmar grentillväxten, och om träden mot förmodan skulle bilda en längre gren ska man korta den till 3-4 ögon (läste jag min till).
Skulle jag kapa de nya grenarna skulle det innebära att trädet förlorar ungefär 70% av kronan... det känns lite väl dramatiskt så istället låter jag det få behålla sina grenar. I varje fall för tillfället. Trädet står egentligen lite för nära huset för att det ska vara smart med en stor krona så det är möjligt att jag kanske kapar av grenarna ändå.
Men just nu är de kvar och för att trädet fortfarande ska likna ett pelarträd i möjligaste mån har jag riktat upp alla grenarna så de står rakt upp. Blev ganska snyggt faktiskt :).

Inga kommentarer: