tisdag 26 januari 2010

Barnbild




Jag har äntligen fått tummen ur och målat en andra bild på Feline. Som tidigare beskrivit, så är dte för att öva mig, och det blir inte nödvändigtvis likt.

Vad kan jag säga om den här bilden då?

Jo:
- Jag tycker att jag fick till håret bra. Mycket bättre än den den förra bilden. Tog myclet längre tid, men med tanke på resultatet så är det nog att föredra.
- Hudfärgen blev bättre (det kanske inte syns ifrån ljuset från av den glödlampa jag tagit bilden). Rosigare. Jag valde att använda en svagt rödbrun färg istället för beigebrun, och jag måste säga att det blev bättre.
- Jag har fortfarande problem med skuggningen. Jag försökte med en kraftigare nyans av den rödbruna jag hade som grundfärg, med då blev hon indian. Jag provade med brunt... så blev hon smutsig. Provade med en blandning av båda och fick en hyffsad ton, men inte riktigt det jag är ute efter.
- Jag är för feg för att prova de nyanser som jag ser i originalbilden. Jag ser nämligen blåa och lila toner i skuggorna, men jag känner mig inte modig nog att försöka. Fegis. Till en nästa bild måste jag våga mer. Vad har jag att förlora?
- Mönstret är inte av någon som helst betydelse. Jag fick en massa plats över och tänkte göra två flugor på smällen och öva mig i att måla eget mönster. Man kan ju säga att jag misslyckades ganska grovt, haha. Att hitta på egna motiv tycker jag är skitsvårt!

Det är mina tankar om och kring bilden. Vad säger ni?

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Men vad du är fantastisk. Och vilken ära att du väljer min lilla dotter att öva på!

Vill du ha "konstruktiv kritik" haha. Om jag ska säga vad jag tycker är bra och vad som är "dåligt" så kan jag säga att jag tycker att bilden är mer eller mindre perfekt. Huden och håret är fantstiskt. Det som jag tror skulle sätta pricken över iet är ett något mer levande öga. Annars är den fantastisk!

Du är så duktig Johanna!

Johanna sa...

Tack. Vad roligt att du tycker om den. Det ju bara du som kan avgöra hur bra eller dåliga bilderna blir, eftersom du originalet hemma hos dig, hehe.

Du har rätt att bilden skulle må bra av ett mer levande öga. det hade inte varit svårt att sätta dit en "glimt"...