lördag 30 januari 2010

Fågelskådardagar

Jag leker ornitolog idag.
Jag har nämligen tänkt medverka i det här: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5589&typ=1 .
I korthet räkna de fåglar man får syn på under den här helgen (helgen mellan januari och februari) och skicka en slags sammanställning till Sveriges Ornitologiska förening som de senare kommer kunna använda till att se hur många fåglar som överlevt vintern.

Med tanke på mina fötter förberedde jag mig noggrant.
Jag badade fötterna i två omgångar hett vatten, masserade och sedan direkt ned i mina kraftigaste kängor, så jag skulle hålla värmen i varje fall en timma. Jag fixade i ordning en burk med alla olika frön jag kunde hitta i huset, ställde upp ett fågelbord och ställde mig att vänta... och att vänta. Jag gick en promenad och fick syn på, vad jag senare förstått, ett jäkla gäng gråsparvar.
Jag kanske ska passa på att förklara att jag faktiskt inte är det minsta fågelkunnig och kan med nöd och näppe skilja på en blåmes från en domherre... om de båda är hannar vill säga, hehe. Men jag tänker i varje fall göra ett gott försök.
Efter min lilla promenad träffade jag på en granne som kom och höll mig sällskap och spanade.
Efter en halvtimma började mina fötter bli kalla, efter 40 minuter var de till is, efter 50 hade de förlorat känseln längst ut och i leden brännvärkte det, efter 55 minuter stod jag inte ut utan gick in. Så nästan en timma fågelskådning blev det.

Resultat:

8 Gråsparvar
1 Skata
2 Kråkor
9 Kajor

och så hörde jag ljudet av fler fåglar som jag inte vet vilka det är.
Men jag tror inte ljud räknas, så jag hoppar det.
I morrn är det dags att skåda igen. Önska fötterna lycka till!

Inga kommentarer: