söndag 6 maj 2012

Bonsai


Ja, om en 8-10 år eller så kommer kanske den här bli en ny bonsai. Förutsatt att att den överlever!
Jag har ju min "lilla" björk som stått i sin kruka i 4 år (och förmodligen växte på friland i ett eller två år innan dess), som är så länge har överlevt. Men jag ska inte säga för mycket. Det är alltid ett riskmoment när man planterar om och tuktar, och i år tycker jag att jag varit extra hård. Så vi får se om den vill leva vidare. Jag hoppas den vill det i alla fall.
För tillfället är den ca 50 cm hög och jag ska försöka hålla den där. Största svårigheten hittills är att förstå hur man ska kapa/ta bort bladen så nya och mindre blad bildas. Jag har en gammal bok här hemma som jag går efter, så nu får jag se om det händer nått. Stammen är ännu inte vit. Jag vet inte hur lång tid det tar innan den bli det, men jag tycker mig se att den är lite grövre än vad jag minns. Fast det kanske bara är jag som vill att det ska vara så. Spännande är det i alla fall. Och tålamodsprövande!
Jag måste skaffa en annan kruka till nästa år och nästa omplantering i alla fall. Jag har bara vanliga runda terracotta-liknande krukor nu, och det är ju helt galet. Jag måste skaffa en grund och bred kruka till nästa år.  Kanske gjuter jag min en egen...? Pernilla och jag har ju pratat om att gjuta egna krukor nu i sommar.
Det kan ju vara nåt!

Jag hittade en annan vedartad växt i somras som jag tänkte prova göra bonsai av också. Ingen anong om vad det är för nått, och den verkar inte vara villig att förgrena sig, men så länge den överlever får den hänga med och så får jag se om det bli något av den.

Trädet på bilden är en lönn i alla fall. Och om jag lyckas få det att överleva tänker jag mig att jag skulle vilja att den får en liten vågig stam.
Björken är spikrak så det vore kul med lite annorlunda former.

Jag borde inte sitta kvar här nu. Solen är frammer och jag borde gå ut. Så det gör jag! Svejs!

Inga kommentarer: