tisdag 15 maj 2012

Eko eko eko

Det ekar tomt här inne, det vet jag. Det är inte för att jag har mycket att göra för det är det inte. I varje fall inte mer än vanligt. Håller på mycket med mina plantor just nu. De vill gärna bli utplanterade, men än är det för kallt och det är nu jag får betala för att jag är så otålig och sätter frön så tidigt på året.
Men det är ju lite av ett kärt besvär. Just nu bär jag dem ut och in och de är ute nästan 12 h per dag. Beroende på väder. Nu väntar jag bara på att det ska bli lite varmare om nätterna så kan jag sätta ut dem för sommaren sen.
De behöver verkligen sättas ut. Gurkorna har meterlånga rankor, tomaterna är säkert en 50 cm långa och växer nästan ur sina krukor.
Kom igen nu, Gubben Väder! Lite värme vore önskvärt!

I år ska jag bli klar med rabatten på framsidan har jag bestämt mig för också. Inte klokt vad den har dragit ut på tiden. Jag har mig själv att skylla eftersom jag aldrig kunnat bestämma mig för hur jag vill ha det.
Nu tror jag att jag vet. Den ska smockas full av växter. Inte en bit jord ska synas när jag är klar!
Har för mig att Fanny hade en massa funkior som hon kunde bli av med så jag tänkte dra nytta av det, hehe.
Men det är ändå en massa annat som ska inhandlas. Om jag inte kan gå på lite upptäcksfärder runt om i grannskapet och se ifall jag kan hitta sånt som är lätt att föröka.

Snart bär det av till Wäxthuset i alla fall. Måste köpa nytt prydnadsgräs till den nya rabatten. De överlevde inte alla flyttningar. De och den ena lavendeln klarade sig inte, men min andra lavendel som jag också trodde hade kolat började snällt skicka nya skott för en två veckor sedan så den har jag gott hopp om, även om jag inte tror att den kommer blomma i år. Så länge den lever är jag nöjd!

Allt för stunden!

Inga kommentarer: