fredag 8 mars 2013

Sextiosjunde dagen


En ny liten tröja har tittat fram ur vrårna. När man inte har något bättre för sig än att vara sjuk kan man ju alltid roa sig med att leka med pinnar och tråd. Tröjan är efter egen mönster. Eller ja, inte helt och hållet. Jag hade en idé vad för slags tröja jag ville göra.


Bilden är tagen från  den här adressen

Jag förstår varken norska eller engelska stickbeskrivningar så jag bebsökte min gamla trotjänare garnstudio.com  och började sy ihop mitt eget mönster som utgick från det här
Alltså jag behövde veta längd och bredd för att att tröjan skulle bli i strl 12-18 månader. 
Eftersom jag inte ville göra raglan så fick det bli ett eget påhitt på ärmarna. Jag utgick från sama maskantal vid uppläggningen, men tog inte in några maskor efter resåren och sedan ökade enligt beskrivningen. Så ärmarna är mer eller eller mindre grån eget huvud i alla fall. 

Jag var nog lite feg med kragen. Jag skulle nog maskat av den tidigare. Mina tre provdockor är för små så jag får ingen riktigt klar bild över hur kragen ser ut.
Jag tror jag får ta och göra mig en egen provdocka. 

Inga kommentarer: