onsdag 10 april 2013

Hundrade dagen

Årets hundrade dag idag och jag förgyller den med med lite upppdatering om balsammetoden. 19 dagar har gått sedan jag började om jag har räknat rätt. Och hittills kan jag väl säga att jag saknar schampot, hehe. Det är ju så mycket lättare att tvätta håret med schampo, dessutom känns kalufsen lättare att bära. Jag har ju som bekant ganska tjockt hår (9,5 cm i omkrets i tofs) så det blir fort tungt när det är fett.

Mindre roliga skillnader är att håret blir fett mycket snabbare än när jag använder schampo. Framför allt på sidorna av huvudet, och det upplevs som mer kompakt och livlöst tycker jag. Det är strävt och hårt i topparna. Håret börjar se lite fett ut redan efter ett dygn (vilket tid typ 3 dygn med schampo), dessutom luktar det inte lika fräscht när man använder bara balsam. Det luktar gammalt balsam och varm hårbotten. Och hårbottslukt är verkligen hemsk. Kvalmig och fadd typ. Blä.
Jag kan inte längre dra fingrarna genom håret utan att de fastnar. När jag schamponerade var det lätt att dra händerna igenom det.

Allt detta kommer jag ändå har överseende med ett tag till eftersom det kan bero på ovana. Skallen och kalufsen har inte vant sig och anpassat sig till balsamet än (kanske?), så jag ger det ett tag till innan jag ger upp. Dessutom kan det ju också vara så att mitt hår alltid har varit så torrt, hårt och obehagligt som jag upplever det nu, bara det att tidigare har det dolts under alla produkter jag har haft i det...

Nåväl, här är resultatet so far:


22 mars, efter sistaschampo

8 april, 17 dagar efter start och 8 tvättar senare (de sista bilderna min kamera tog...)

Rent utseendemässigt har jag nog fått lite mer definition i det lilla självfall jag fått av mamma, men det är inte en så att jag baxnar-och-ramlar-av-stolen-förändring. 
Håret känns typ tungt och "kladdigt". Men jag ger det ett tag till... kanske händer det något mirakel :).

Inga kommentarer: