söndag 14 april 2013

Hundrafjärde dagen

Så var det dopdags av lilla Jasmine. Det började med familjegudtjänst där jag bland annat fick lära mig att djävulen är moderat och att trots att människan är begåvad med en fantastisk hjärna så får man inte använda den, för då kan den moderata djävulen vara i farten och styra dina tankar och därför behövs Jesus för att skydda dig från dig själv och dina farliga tankar. Så att han ska kunna dra upp dig ur leran, hjälpa dig att föda lamm, se till att styra dig på den enda sanna vägen och sätta dig på prov så att du kan dö i en snödriva hållandes ditt eget långfinger för att du var dyslektiker och inte kunde memorera en sång ordentligt.

Ok, jag kaaaanske tar saker ur sitt sammanhang här ;-). Men faktiskt så nämndes allt det här i prästens predikan. Förutom att djävulen var moderat. Det var min egen tolkning eftersom prästen hade målat honom blå och Jesus röd.

Efter gudtjänsen började det roliga. Dopet av Jasmine. Det var sång, bad i dopfunten och sång igen och sen kunde vi gå över till församlingshemmet för kalas. Uppemot 60 personer var vi nog allt som allt tror jag. Och många hade med sig mat. Ungefär som ett knytkalas. Ellen hade gjort massa mat hemma och ännu mer dök upp med gästerna. En 5 meter bord med bara mat! Och så många olika typer av mat dessutom. Jag ville smaka på allt.
Och det gjorde jag. En matsked av alla bunkar, skålar och karotter gjorde min tallrik överfull med allsköns rätter. Det fanns smörgåstårta, men den såg jag inte ens åt, haha. Hur kan man välja smörgåstårta när man har ett långbord med 1000 olika asiatiska rätter som man aldrig har smakat?! frågade jag mor som bara blygsamt slängde upp en kycklingklubba på sin tallrik eftersom hon "ville ha smörgåstårta". Tror inte riktigt hon förstod hur lyrisk jag var. Det gjorde däremot min bordsgranne som förklarade de olika rätternas ursprung och innehåll för mig. Något var kinesiskt, något annat var thailändskt och mycket var förstås filippinskt.
Och det var så gott!!
Det var ljuvligt, jag ville bara ha mer. Mer smaker, mer av allt. Mört kött, söt/stark/syliga kryddningar, Kycklingspett, kycklingrätt med cashewnötter (magisk by the way), krispiga picklade grönsaker, oväntade smakkombinationer och mer mer mer.
Jag kan inte nog beskriva hur gott det var! Ja hade fullt fokus på min tallrik att min andra bordsgranne sa att hon såg (hörde?) att jag tyckte om maten - kanske var svårt att undvika i mitt maniska ätande, haha - och tipsade om restauranger i Göteborg som serverar bra asiatisk mat!

Till min glädje fick man med sig mat hem så det blev till att äta ett långbord till här hemma till middag!

Oj, handlar hela mitt dopinlägg om mat?! Hoppsan :). Borsett från den fantastiska maten så blev det mer sång av en kompis eller släkting till Ellen. Kommer inte ihåg riktigt, svårt att hänga med vem som är vem. Jättevackert! Ellen och Henrik öppnade presenterna och verkade glada och det pratades, skrattades glatt vid borden, vi åt efterrätter (hur många var det...9 tror jag. Plus tårta!) och sen fick gästerna små godispresenter vilket var ett nytt grepp för mig. Oväntat och roligt :D!

Och jag inser nu att jag kommer inte från att prata om maten så jag får beskriva ur jag mer eller mindre rullade runt och hjälpte till att städa lokalen och ställa i ordning bord och stolar tillsammans med Ellen, Henrik och Ellens syster och man. Och mamma förståss.

Mätt nöjd och glad vara jag.

Inga kommentarer: