tisdag 2 april 2013

Nittioandra dagen


Jag tänkte börja använda mina linser mer. Framför allt nu när det så småningom kommer bli en sommar och man ska bada. Då vore det praktiskt att slippa brillorna.
Men jag ska inte sticka under stolen med att jag föredrar att ha den på mig. Av rent estetiska skäl. När jag ser mig själv i spegeln utan glasögon ser jag min mamma. Och det är inte riktigt vad jag vill se (sorry mamma). För att vänja mig blir det en massa smink tills jag är kompis med mitt nya brillfria ansikte. Och jag som inte ens gillar att hålla på att sminka mig. Haha, man kan ju undra varför jag ska bråka med linserna.

40 minuter tog det att sätta i dem dessutom. Och så har jag upptäckt lite saker. När jag går blåser fartvinden i ögonen och gör att de tåras. Lite obekvämt får jag säga. Världen är rak för en gång skull vilket gör att jag bli lite sjösjuk av att bara gå omkring. Erfarenhetsmässigt vet jag att det brukar lägga sig efter ett tag.
Om jag tittar på nånting utan att blinka blir det som att det grumlar sig under linsen och jag ser suddigt och måste blinka massa gånger för att se klart igen. Jag känner kanterna av linserna på ögonlockskanterna.
Jag vet inte om det är vanligt att det ska vara så, men det är en iakttagelse jag gjort i alla fall.

Min tanke är att fördelarna ska väga upp mot nackdelarna så småningom, men just nu vill jag inget hellre än att slita väck dem och ta på mina högt skattade glasögon.
Jag trodde aldrig att jag skulle se så gammal och sliten ut utan brillorna. Bågarna döljer ju påsar, ringar och rynkor. Ska jag behöva bli skönhetsintresserad nu för att kunna se pigg och frisk ut i fejset?
Blä.
Jag är ju som bekant en lat människa. Finns ingen chans att jag kommer orka sminka mig i en evighet. Acceptera att jag ser ut en som sliten 40-åring blir mitt nästa mål i livet helt enkelt.

Ska träffa Fanny senare idag. Ska bli intressant att höra var hon säger.

Inga kommentarer: