fredag 26 april 2013

Hundrasextonde dagen

Ja, då har man varit och provat linser!

Jag har ju varit ganska så naiv i det här med linsvärlden och trott att det bara var att köpa ett par med sitt glasögonrecept. Det fick jag snabbt veta att så är det inte.
Linserna är oftast lite svagare eftersom de sitter på ögonen och inte framför dem. Det kan ha varit förklaringen till varför världen har varit så skev för mig när jag använde linserna efter glasögonreceptet. På tok för stark styrka!
Dessutom måste man ta hänsyn till ögats krökning och form så man får linser som passar. Och så ska man tänka på fuktighet osv.
Tydligen har mitt högra öga inte bara en skarp krökning utan också en kant som gör att vissa linser inte sluter tätt. Det andra paret linser var sådana. På vänsterögat satt linsen som en smäck och jag kände inte ens av den. På höger ler den omkring och var allmänt jävlig så det skavde och jag såg suddigt. Optikern hoppade nästan till litegrann när hon såg hur illa det passade. Tydligen har jag ett ganska unikt högeröga, hehe.
De första paret linser var mycket bättre på att hålla fukten är de jag har hemma. Jag kände visserligen av kanterna, men det är sånt jag förhoppningsvis kan vända mig vid. Det tredje paret var katastrof. De var verkligen stela! Tittade jag länge på något utan att blinka bildades det tårar under linsen som bildade en droppe och gjorde så den släppte från ögat. Mycket obekväm.

Summa summarum blev att jag köpte 30 endagslinser av de första paret jag provade. Styrkan blev betydligt lägre än mina glasögon så jag hoppas det kan göra så jag inte behöver 2 veckor på mig att vänja mig vid dem! Får mina nya linser på posten nästa vecka.
Tjohej!

Firade mina linser med att gå och köpa solkräm för ansiktet. Svindyrt, men ett måste känner jag. in stackars hy är så tunn på sina ställen och mammas ytliga blodkärl gör sig påminda. Dags att aktivt ta hand om huden tror jag minsann. Går i tankarna att köpa mig en hatt också.


Inga kommentarer: