torsdag 5 december 2013

Trehundratrettionionde dagen

Hemma idag med.  Det här måste vara den segaste sjukdomen jag varit med om. Otroligt långsam! Vaknar på mornarna av lite lung-upphostning och oförmåga att svälja. Alltid lika ljuvligt... eller inte.

Tog tillfället i akt att klicka hem de sista klapparna. Kan inte göra så mycket annat än att sitta med datorn i knät ändå.

Kollar runt lite bland olika bonsai-sidor. Vad spännande det är med bonsaier! Jag vill ha massor! Får nog ta och märka upp de jag redan har så jag vet hur gamla de är.

Jag tror att min stora björk är sex år nästa år i kruka och kanske eller eller två till när det stod i marken. Jag plockade fram den under altanen, så jag är inte säker på hur ung den var. Den stod i varje fall i fyra år i sin runda tillväxtkruka och i år fick den sin bonsaikruka.

Jag har ett träd som har ovala, stora löv som jag inte vet var det är för sort och jag tror den blir tre år i kruka nästa år. Den växer fult just nu, men jag tror jag ska kunna fixa det så småningom.

Jag har en lönn som blir två år gammal i kruka nästa sommar. Den växte fint i år så jag har gott hopp om den!

Min lilla björk blir ett år i kruka nästa år. Den växte otroligt bra i år. Kommer bli spännande att se hur den klarar vintern.

Skogsplanteringen blir också ett år i sin kruka nästa år. Det är en blandskog av tre björkar och två... nånting annat. Läste i en bonsaibok att skogar egentligen ska bestå av samma arter för att vara bonsaier. Beroende på hur den klarar vintern kanske jag ändrar på den... eller så är jag wild 'n crazy och låter den vara som den är.

Jag vill ha ett barrträdsbonsai! Det får bli ett av projekten nästa år.

Inga kommentarer: