tisdag 23 december 2008

Drömmar

Drömmar är en rolig företeelse. Min drömmar är oftast ganska knäppa och ologiska (men vems drömmar är inte det?).
Mina drömmar brukar ha tre olika perspektiv samtidigt. Ett seende perspektiv ur mina ögon, en manlig berättarröst samt mina egna tankar som kommenterar det som händer i drömmen. Ibland är det som att jag ser på en film, ibland medverkar jag själv i drömmen och akn styra dess riktning.

En del av den dröm jag kom i håg från i natt var att det var ett par i Afrika (en vit man och en svart kvinna) som hade fått barn, tvillingar. Den ena vit och den andra svart.
Mannen berättade för mig att eftersom det ena barnet var vitt trodde han och kvinnan att barnet alltid måste ha honung och mjölk med sig hem från skolan, annars skulle gud göra honom svart.
Berättarröst: I samma ögonblick som han sa det kom han på hur dumt det lät.
Min tanke i drömmen: haha jag som bestämde innan han sa nått att barnet skulle bara i honung och mjölk. Sedan när kan människor i mina drömmar säga vad de vill? Jag ändrar dröm nu.

Drömmen ändradet till att fortsätta på den dröm jag hade natten till igår. Jag går på en liten äng vid en lekplats vi har i slutet på vår väg. Det är regnigt och blött ute. På vägen bortom ett hörn på lekplatsen står en man som jag inte vill träffa. Han har rosa rosor istället för hår och har två svartklädda figurer som alltid följer efter honom.
Jag själv har en stor röd nejlika istället för hår och anledningen till att jag inte vill träffa honom är att han har tvingat mig att gifta mig med honom.
Efter en stund går jag ändå fram och jag tittar på ett par stickade, randiga byxor jag har i handen som jag ska försöka sy ihop. Men sömmen vill inte gå hela vägen hur mycket jag än försöker. Tillslut säger jag till mannen med ros-huvudet:
-Vi inte kan fortsätta, jag kommer lämna dig och vi måste hitta nya vägar från varandra.
Då går sömnaden bra och jag kan sy ihop byxorna.
Han skrattar högt och säger:
-Likabra, vad ska jag med dig till. Jag ska gifta mig med din syster.
Jag säger:
- Det är kallt om benen. Jag vaknar nu och ändrar täcket.

Och det gjorde jag. Vaknade och ändrade på täcket, var vaken en timma, sedan somnade jag om
Och drömde något märkligt om ett hus med många människor och rum i udda vinklar och vrår. Två personer hade mördats och jag kunde spola tillbaka tider för att se hur morden gick till.
En stor förståndshandikappad på 150 kg drog tag i folks hår och kastade demi en pool. Sedan dränkte han sig själv. Alla grät eftersom de trodde att han hade försökt hjälpa de han slängde i poolen.

Sedan vaknade jag igen.
Att drömma är ett billigt nöje, haha.

Inga kommentarer: