måndag 15 december 2008

Godis

Jaha som skrivet. Godis. Jag har börjat med julgodiset idag. Eller egentligen började jag igår, men hade inte kameran framme så officiellt sätt började jag idag. Än så länge har jag endast gjort två olika chokladgodisar. En mintkakpralin och en Whiskynöt-tryffel.
Mer ska det bli när vi har inhandlat sirap och grädde, då kommer kolornas kletiga väg ta sin början. Och bieffekter av brännblåsor =). Det hör julen till, haha. Det är ingen riktig jul utan en präktig brännblåsa! Men det är sånt man får ta.

Så fick jag precis höra av min kära mot att någon som hon känner hade haft synpunkter på att jag inte är så socialt engagerad och intresserad av att vara ute bland folk så mycket. Hon ansåg sig ha rätt till att tycka att det var fel hur jag levde mitt liv och gav mamma en broschyr där det stod nått i stil med "...hjälp för den som är socialt funktionshindrad". Tror ni inte att jag blev arg. Hur kan den här gamla ragatan ha en åsikt om mig och mitt val av liv när hon aldrig har träffat eller pratat med mig? Och att sedan hävda sin åsikt är den "rätta" för mig och att jag lever "fel". Det är mycket möjligt att mitt val inte alls passar henne, precis som hennes val av liv inte passar mig. Men att komma och hävda att jag lever "fel" utifrån en bedömning hon gör baserat på sitt eget liv är ju rent korkat.
Herrejävlar, människor är väl individer. Det som passar den ena passar inte den andra. Är det så svårt att förstå? Det är inte bara trångsynt av henne att resonera att hennes livsstil är den enda "rätta", det är också fånigt, patetiskt, diskriminerande, löjeväckande och ren och skär idioti.
Jag har minsann inte ifrågasatt hur hon lever sitt liv, hon har ingen som helst rätt att ifrågasätta mitt.
Jag blir så trött på folk som anser sig ha rätten att döma mitt liv som "fel". Det är mitt liv, mitt val och mitt ansvar. Vad andra tycker kan de hålla för sig själva så länge jag inte frågar efter deras åsikt.


Nåja, här är godisbitarna i alla fall.

Mintkakpralin


Whiskynöt-tryffel

Inga kommentarer: