lördag 13 december 2008

Korv

Idag har vi sysslat med korv. Korv i långa banor. Det är enkelt och roligt och slemmigt, haha. Det tog mig och mina kära fader närmare 6 timmar att göra våra två olika korsorter. En Thüringer Bratwurst och en Svensk Wermdökorv. Thüringen gjoride vi förra året ochså och den blev riktigt bra. Wermdökorven har vi inte gjort tidigare så vi har inte en blekaste hur den kommer smaka. Några av ingridienserna är Lök, vin, konjak(vi hade ingen hemma så det fick bli whiskey), kyndel, mejram, vitpeppar, salt, salpeter, ättiksprit och socker. Vad tror ni?
Wermdökorven ska ligga i saltlake i tre dagar sedan ska vi röda den. Spännande att se hur den smakar.

Nu är jag hungrig, trots den envetna lukten av fjälster på händer i näsan och överrallt. Om den hade luktat lite starkare hade jag kallat det för stank. Det luktar verkligen tarmar. Har någon här luktat på tarmar? Kanske varit med vid en slakt eller så? Då vet ni var jag menar.
Kväljande äckligt lukt.
Det är lite sliskigt att tänka sig att man äter upp den här tarmbiten (fjälstret) som den här gången är ett krokfjälster, dvs från nötkreatur. Käre fade gav mig också upplysningen om att han tror att det är tolvfingertarmarmen som man använder.
Härlig och aptitretande information =).

Måste ha mat. Inte käkat med än 3 mackor i dag.

Bilder från korvandet:



Förberedelser






Förberedelser




Förberedelser



Maler kött



Tiggaren


Färs


Kryddor, fjälster och mald ko och gris.


Fem meter lång, slemmig "kondom" hehe. Fjälster.


Fjälster. Av nöt den här gången. Luktar fruktansvärt.


Thüringer Bratwurst. (inga bilder på stoppningen. Svårt att ta kort när man
ska kontrollera mängden färs i fjälstret).


Thüringer Bratwurst


Svensk Wermödkorv



Svensk Vermdökorv

Inga kommentarer: