lördag 8 augusti 2009

Barnplagg

Har stickat ytterligare ett barnplagg som matchar med babytunneln jag gjorde igår.
Jag har gjort den här typevn av sockor/tofflor tidigare, och de är superlätta att göra. Tar väl en, en och en halv timma att gör en socka/toffel. Det som tar längst tid (tycker jag) är att fästa all trådar på en snyggt sätt. Det är väl det som är nackdelen med det här plagget, det bli ca 10-5 lösa trådar att fästa, och man vill ju inte ha alla knutar på ett och samma ställe. Det måste finnas ett mer praktiskt sätt att fästa trådar. Någon som vet?

Tänkte jag skulle göra ett par vantar också... om jag bara kan hitta ett passande mönster.





Annars har jag fått i uppdrag att gå ut och gå med grannarnas lilla hund i eftermiddag. De ska iväg och behövde någon som kan rasta honom.
- Så gärna, sa jag när grannen knackade på och frågade.
Hon knackade på mitt under en trimningssession med Douglas. Gissa om han blev glad åt avbrottet, haha.

Jag måste verkligen höja min moster till skyarna som har varit så hjälpsam med trimmer och distanser, råd och dåd. Tack Mia!!
Det är (nästan) ett nöje att trimma Douglas, från min sida räknat. Han själv är lika rabiat och defensiv som vanligt. Det går i alla fall snabbt och smidigt och pälsen ser nästan ut att falla av istället för att klippas av. Eftersom maskinen är såpass bra så går det ganska snabbt att få honom i ordning och nu kan man nästa ana att han var en vacker hund en gång i tiden.

Det är skönt att ha honom kortklippt. Jag har kört med 9 mm på heja kroppen utom bröstet, halsen och öronen och magen. Bröstet får behålla en liten fana eftersom jag gillar hans profil när han sitter och står, halsen är slätrakad mothårs på 5 mm (tidigare 3 mm) på klassiskt cockervis. Runt om nacken 5 mm medhårs för att ge halsen en slimmad linje, magen är 5 mm morhårs eftersom att det fastnar så myclet skräp när annars. Öronen lämnas helt naturella bortsett från att jag klipper av så mycket jag kan på längden, annars släpar de i marken när han nosar.

Så ser han ut nu. Den glansiga pälsen får han nog aldrig åter, men han ser i alla fall anständig ut igen.

Inga kommentarer: