torsdag 13 augusti 2009

Källaren

Dags för lite uppdateringar gällande källaren, känner jag.
(handen mår bättre förresten, jag kan nu röra fingrarna upp icg ner men inte i sidled)

Visar bilder på källaren som är tagna under hela arbetets gång, så med risk för upprepningar följer nu lite dokumentation på mitt och faders arbete.

Kortväggen åt väster. Endast spackling och slipning. Hade inte ens börjat med lackandet av kvistar....

Samma vägg efter kvistlack och första lagret färg.

Tanken var att vi (önsketänkande) bara skulle behöva måla en eller maximalt två gånger med täckfärg. Den här bilden visar andra andra målningen (tre inräknat med grundfärgen) och det är fortfarande inte helt vitt. på sina ställen skymtar man panelen igenom. Det är ett förbannat slitgöra att måla de här väggarna. Det är ca 30 kvm vägg som nu ska målas för fjärde gången och för varje panelbit måste jag böja på knäna 2-3 gånger. Mina ben protesterar högljutt och knäna skriker. Ghaaa, gillar inte att bli gammal och skröplig.

Kortväggen åt öster, endast spacklat och slipat.

Grundmålat

Två lager täckfärg + en grundmålning. Jag har även i bortersta hörnet börjat på fjärde strykningen, det syns dock inte på bild, men man ser skillnaden när jag står på plats.


Spisen innan ommålning.

Efter första lagret färg.


Efter sista lagret. Det var inte emningen att stemläggningen på golvet skulle målas, men min klumpiga vana trogen snubblade jag över hinken med färg så det rann ut över stenläggningen. Den porösa fogen sög genast åt sig så det gick inte att tvätta bort. Det ble till att måla den vit också. Men det ser väl inte för dumt ut?


De första listerna har målats. Det ser lite tråkigt ut på bild, men färgen är varmt grå och passar riktigt bra ihop med allt det kalla vita.
Det är så långt vi har kommit nu. De bilder som kommer komma senare är när fjärde lagret färg har målats, taket har målats samt alla lister har fått färg. Kommer bli riktigt snyggt tror jag.
När allt målande är avklarat är det dags för golvläggning och sedan inflyttning.
Tjoho.

Inga kommentarer: