måndag 25 februari 2013

Femtiosjätte dagen


Jag kombinerande min premiärtur ensam i bilen med ett tandläkarbesök kl 08 i morses. Därav det vackra leendet, haha.
Premiärturen var god. Slippa ha skylt att tänka på utan bara vara en vanlig bilist som alla andra.

Tandläkarbesöket var... en upplevelse. Jag har aldrig i mitt liv haft tandläkarskräck, men idag var jag nervös. Jag hade målat upp en bild över hur tandläkaren skulle hala fram sina rostiga slaktverktyk och bända och slita i truten på mig medan hon skrattade galet och vindögt.
Riktigt så var det inte. Verktygen var helt vanliga verktyg, och tandläkaren var högst samlad och professionell. Och trevlig :).
Första gången på massa år skulle jag bli bedövad. Bara den tanken fick håret att resa sig lite, men det var bara att hålla sig stilla och blunda och tänka på annat. De bedövade tandköttet först med salva så själva nålen kändes inte. Det var bara när de riktade om nålen inne i tandköttet som man kände hur det stack i tandbenet och långt upp i kinden.
Två sekunder senare såg jag ut som på bilden.

Tre lagningar blev det. Två stora. Riktigt stora. Så stora att om jag får ont när bedövningen släpper får jag åka tillbaka och rotfylla!! Skräck och fasa! Det tredje lagningen var bara lagning av en gammal lagning som hade spruckit så där bedövade de inte.

Tandläkaren var så lätt på handen att det inte var så obehagligt som jag trodde. Och jag kan säga att jag var riktigt glad över bedövningen när hon tog fram slagborren (ja, nån slags borr som får hela skallen att vibrera) och mer eller mindre borrade bort halva tanden. Den andra tanden behövde inte borras lika mycket som tur var.
Sen på med gjutformarna och gjuta upp nya tänder i hålen, sen lite skulptering så jag fick bra tuggytor och till sist lite putsning. Det var nog det värsta av allt ihop. När hon skulle putsa bort gjutmassan på sidan av tänderna med slagborren kändes det som att huvudet drogs åt ett håll och hjärnan åt ett annat. Supermärklig känsla. Blev ganska yr av det.

Sen var jag klar. På slaget en timma efter att jag satte mig i stolen var det bara att tacka för mig och åka till Boströms och belöna mig med mozzarellapizza, vindruvor och starbar :). Har fått lite förhållningsorder om hur jag ska äta så belöningen får vänta lite.
Men den som väntar på något gott...

Ja det var min intressanta resa till tandläkaren.

Inga kommentarer: