tisdag 12 november 2013

Trehundrasextonde dagen

Ich habe große hunger! Eller, nej det är jag inte alls egentligen. Men sugen är jag! Snart ska jag stilla mitt begär :). 

Jag blev orolig för en tand igår. Där jag satt i godan ro och käkade min lunch "slant" jag med käken och plötsligt skrapade jag mina hörntänder med allt kraft mot varandra. Det skrapade rejält och jag rusade upp och sprang till spegeln för att se. I mitt huvud såg jag hur tanden hade vittrat sönder och att jag skulle glo rakt ner i ett hål i käkbenet....!
Tanden fanns kvar till min stora lättnad, men i överkäken sänder mötande tand lite skrovlig. Det försvann som tur var och allt verkade lugnt. MEN i morse när jag jag gick till praktiken började det isa i tanden i underkäken! HJÄLP! Kanske att det bara är ömt, kanske att det bara är tillfälligt, kanske att det går över.
Jag hoppas det! Jag låter det vara ett par dagar, annars kommer jag väl börja panikbesöka tandläkaren. Slita tag dem i kragen och yla i all min förtvivlan "LAGA MINA TÄNDER!!"

Fan, jag avskyr den här ständiga oron för gaddarna. Jag känner att det snart börjar bli osunt hur jag ängslas. Jag kommer nog köpa mig en bettskena. Jag pratade med broder som sa att han har gnisslat bort stora delar av sina tänder. De är alldeles raka! Jag undrade om han visste om att han gnisslade. Nej svarade han, han gnisslar om nätterna och känner inte av det alls. Det var det tandläkaren trodde om mig också och som jag tyckte verkade så konstigt. Hur kan man gnissla tänder såpass mycket att man maler ner dem  utan att man inte har ont, knakar i käkarna, huvudvärk eller så... Men tydligen kan man.
Och mamma berättade att hon också är en gnisslare, så det kanske är en god idé att köpa skena.
Det får bli efter jul när dyra november och december är förbi....

Attans att jag inte vann mer på min trisslott!

Inga kommentarer: