måndag 25 november 2013

Trehundratjugonionde dagen

Nionde veckan på praktiken om jag räknar rätt. Trävligt trävligt. 

Fick ju som bekant oljefärger i födelsedagspresent, och i eftermiddags började jag mitt projekt "lära mig måla olja". Herrejäklar vad fult det blev och ännu mer herrejäklar vad svårt det är. Jag har lärt mig en sak i varje fall. Tekniken mellan olja och akvarell skiljer sig milsvida.När jag målar akvarell kan jag måla färdigt allt på en gång. Men olja är det inte lika lätt. Jag får börja med att måla enkla färger/grundnyanser, sen låta det torska. Sen måla skuggor. Torka. Måla detaljer och torka. Synd att jag inte visste det innan jag började för jag försökte använda samma teknik som akvarell vilket var dömt att misslyckas. bilden blev bara kladdig och "platt". Hemsk, med andra ord. Kanske går det att rädda när den torkar och jag kan måla över den. Måste byta till mjukare penslar också.   

Inga kommentarer: