onsdag 1 maj 2013

Hundratjugoförsta dagen

Det här med balsammetoden alltså.
Det ser inte bra ut! Mitt hår alltså... Visst har jag vetat om att det är rejält förstört i och med allt jag utsatt det för, men jag visste inte riktigt att det var såhär illa.
Jag är inte redo att kasta in handduken än och börja med schampo igen (för det skulle ju bara åter maskera problemet med det torra och slitna barret) så istället jag har försökt komma på en kompromiss.
Sulfatfritt schampo! Eller ja, i den mån man kan få det sulfatfritt. Är det lite sulfater i det kan jag överleva det, men någon alkohol, mineralolja eller silikoner får det inte vara. Tanken är att jag ska kunna tvätta håret med Sulfatfritt schampo kanske en gång i veckan eller två gånger i månaden eller så.
Mest för att det är så bökigt att tvätta med balsam. Det funkar, det är bara det att håret blir så tungt att arbeta med och att stå i två-tre minuter och gnugga sig i hårbotten. Så om jag kan slippa det var 5:e tvätt skulle jag bara glad och nöjd :).

Så nu har jag inhandlat två sorters schampo som ska vara sulfatfria att experimentera med.  "Nordic Birch Shampo" från URTEKRAM och "Schampo&duschgel" från Barnängen kids.
Ingen av innehållsförteckningarna har SLS, däremot finns det snarlika ämnen som kanske skulle innebära problem för barret. Jag får helt enkelt prova mig fram och se vad som händer. Det värsta som händer är just att håret antingen blir alldeles tungt av oljor och silikon (ifall det är nått jag missat i innehållsförteckningen) eller att det blir ännu torrare än det är. I och med att håret redan är rejält skadat så tar jag den risken. Det kan liksom inte se mer förjävligt ut än det gör.

Får återkomma med utlåtande vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer: