lördag 11 maj 2013

Hundratrettioförsta dagen

Denna dag går också lite i bonsaiernas tecken. Under min dagliga trädgårdsinspektion hittade jag idag ett litet intressant skott. Ser ut som små björklöv fast grövre, mörkare och lite rödaktiga i topparna. Även stammen ser lite rödaktig ut så jag har ingen aning om vad det kan vara för nått. Försökte artbestämma med google, men gick bet. För fin för att kastas bort tänkte jag att "jag gör den till en bonsai". Sagt och gjort. Denna bonsaien är också den första som jag lindar med metalltråd och aktivt ska försöka regler stammens och grenarnas växtriktig på.


Den här formen vill jag försöka mig på. Fast i mitt fall är det är lövträd och inte ett barrträd som på bilden.
Kanske att jag väljer nån av mina andra två unga träd och gör en vindpinad variant.


Håll med om att de är häftiga!
(bilder från google)

Inga kommentarer: