onsdag 15 maj 2013

Hundratrettiofemte dagen

Nu gör jag slag i saken och presenterar mina bonsaier. Plus en som inte existerade förrän en halvtimma sedan. Jo, så är det. En alldeles ny bonsai har sett dagens ljus (om den överlever)

Min äldsta bonsai. Björk. 5 år i kruka i år, en del döda grenar tyvärr pga den tuffa vintern, men den blir nog snygg ändå om ett par år. Bara den tjockar till sig lite. 

 Den ena nykomlingen för i år. Det var den jag pratade om för ett par inlägg sedan, den som jag kommer böja, vända och vrida. Ingen aning vad för sort det är. Liknar en björk i formen på bladen, men det är fel färg...

 Förra årets nykomling. En lönn som går in i sitt andra år i kruka nu i sommar. 

Tredje året i kruka för denna knepiga bonsai. Den blir bara som pinne och vägrar förgrena sig. Kanske får jag kasta den om den inte börjar växa åt sidorna. Den har ett fult växtsätt just nu. Alldeles kal upp på halva stammen. Ingen aning om vad det är för sort. 

 Sist men inte minst, årets andra nykomling. En skogsplantering i en nockpanna. Det var en idé jag fick när jag hittade inte mindre än fem träd under altanen och i rabatterna. Kan ju inte kasta bort ett sådant tillfälle att prova. Det är tre björkar, och två av något annat som trängs här. Få se hur det utvecklar sig.   

Det var mina bonsaier... eller blivande bonsaier kanske jag ska säga. De är ju fortfarande under uppbyggnad. Min störa björk har fått sin grundform och ska mest bli kraftigare och få en mer förgrenad krona. De andra har lite växande att ägna sig åt. De kommer sätta mina gröna fingrar på prov helt klart :). 

Annars har det varit en hel del rensande. Till min sorg har nästan alla smultronplantor gått hädan i vintras. Några tappra har överlevt, så jag hoppas kunna återställa beståndet med dem. I den gamla hjärtrabatten har det vuxit dåligt de senaste somrarna, så jag tog bort de små pinnarna som fanns kvar och skyfflade grus över alltihop. En överlevare planterades om i kruka och ställdes lite malplacerat i grustaget. 

Nu är händerna gott stela och magen tom. MAAAAAAaaaaAAAAT!!! Jag är utsvulten. Höpp och Hej.

Inga kommentarer: