lördag 18 maj 2013

Hundratrettioåttonde dagen


Den här typen av bilder tycker jag är störtroliga!
Japp det är jag på bilden.
Varför tycker jag att den här typen av bild är så rolig? Jo, därför att det är en ögonblicksbild när man är helt oförberedd och inte hinner ordna alla musklerna till ett acceptabelt estetiskt flin.
Det är precis så här jag ser ut :D!!
Man (läs: jag) har ju nån bild över hur jag vill att mitt utseende ska vara på bild. Ännu mer sedan jag är glasögonlös. Och när jag ska fota mig själv blir det alltid en serie bilder där jag fotar olika vinklar, ser till att ögonen är likna öppna osv. Vilket för att jag inte alltid är lik mi själv längre. Jag har en bild-jag och ett vanligt-jag.

Den här bilden är vanligt-jag och det är så kul att få se den personen på pränt eftersom det är en enorm skillnad mot bild-jaget. Utseende över huvud taget är roligt. Framför allt hur bedrägligt det är och vilken bild man kan skapa kring sitt eget utseende när man bara ser sig själv posandes (stavning?) på bild.

Jag läste på ett forum hur en tjej var hysterisk efter att hennes pojkvän hade tagit en bild på hennes vanligt-jag. När hon fick se den bilden blev hon ledsen för att "inte visste jag harr jag ahde så runt ansikte, att jag var tjock, att leendet var fult"  osv. "varför är han tillsammans med mig när jag ser ut som ett troll??". Och så visade hon bilder på hur hon trodde hon såg ut. Samtliga bilder var tagna uppifrån (=smalare ansikte, skarpare käklinje), pussmun och antingen väldigt vida eller halvslutna ögon beroende på om hon ville se oskuldsfull eller sexig ut. Det var den bilden hon hade av hur hon såg ut.
Där nånstans förstår man hur bräckligt det är med att vara hajpad kring sitt eget utseende. Det man ser själv, är inte alltid det alla andra ser och ens egen självbild är väldigt ömtålig och den enbart baseras på ens bild-jag.
Oftast är vanlig-jaget mer attraktivt. I den här tjejens fall såg hon mer äkta, varm och vacker ut på bilden hennes pojkvän hade tagit, och liknade inte en duckfacebimbo som på de bilder hon själv hade tagit.

Jag säger oftast ser vanlig-jaget bättre ut.... i mitt fall är det en källa till humor. Men det kan jag bjuda på!! Min självkänsla sitter nämligen överhuvudtaget inte alls i mitt utseende.

ESC i afton!


Inga kommentarer: