söndag 22 februari 2009

Blubb blubb

Vänta vänta och vänta.
För tre veckor sedan tyckte jag att firrarna var så tjocka att de skulle spricka om de fler större. Men bevisligen inte. Jag har aldrig sett en så tjock gyppy som vi har i akvariet just nu. Hon är verkligen helt fyrkantig.
Jag har ju som tidigare nämt gjort en avgränsning med en blastbit (med hår i förståss) som jag låter den yngelstinna honan simma bakom. Igår släppte jag över den enda hannen vi har så det fick sällskapa med varandra. Annars är han helt ensam bland alla tetror och hon ensam i sin avbalkning.

Har läst mig till också att ynglena vill, det första de gör, simma upp till ytan för att svälja luft så de får ordning på simblåsan. Annars kommer de inte leva särskillt länge och de kommer simma skevt. Därför är det ingte bra med en yngellåda eftersom skiljeväggen i en sådan hindrar ynglen från att simmaupp till ytan. Det bästa ska tydligen vara att ha en massa växtlighet vit ytan (och i övriga akvariet) så yngelna kan gömma sig däri från glupska större firrar. Problemet är att jag inte har några växter att ha flytande uppe vid ytan. Får ta och klippa av lite stänglar från de som är på botten och låta de skvalpa omkring i ytskiktet.
Får tänka lute på det. Men fort. Nu ser det verkligen ut som hon ska yngla när som helst.

Inga kommentarer: