onsdag 18 februari 2009

Vi minns



Vi minns idag denna svarta guppyhona. Idag avliden 20.23.
En sorgens afton.

Det var i går jag upptäckte hennes märkliga beteende. Jag placerade henne i ygellådan förövervakning och där låg hon stilla på sidan hela dagen, hela natten och hela dagen idag. Knyckte till ibland för att visa att hon fortfarande var vid liv, men knappt mycket mer. Jag trodde först att hennes inaktivitet berodde på att det var yngeldags, men sanningen var annorlunda. Efter att jag, ett dygn efter uppmärksammandet av hennes förändrade beteende, sökte på information om olika sjukdomar som kan drabba olika akvariefiskar kunde jag konstatera att hon med största sannolikhet har drabbats av något problem med simblåsan. Efter intensivt studerande såg jag att hon på höger sida i kroppen var blodröd, som om hon hade en inre blödning. När jag släppte ut henne ur yngellådan kund eman tydligt se hennes skada. Hon kunde inte simma normalt utan flöt bara med strömmen tills hon fastnade i en växt och blev sedan sittande där hon var tills några utan Maffia-tetrorna spurtade fram för att bita lite i henne. Då kunde hon med några knyck göra sig fri för att flyta med strömmen igen.
Jag insåg väl då att hon var chanslös och beslöt mig för att avliva.
Fick läst om olika metoder för avlivning. Koka, frysa och hugga huvudet av fiskar är inte tillåtet så då återstår att slå ihjäl henne. Ingen trevlig tanke, men det verkade vara det mest "humana".
Hon sprattlade inte ens när jag tog upp henne ur akvariet, låt helt stilla när jag smällde till och sedan var det över.

Jag har mig själv att skylla. I mitt exalterade tillstånd av eventuella yngel hade jag inte en tanke på stressen mitt pillande och flyttande medförde för fiskarna.
En plågsam läxa att lära var det i alla fall.
Det är i för sig möjligt att hon var sjuk tidigare med tanke på hennes "raggiga" tillstånd, men jag förbättrade inte situationen.

Vila i frid lilla Fisk.
Bam Bam babam bam babam bam bam bam

Inga kommentarer: