tisdag 17 februari 2009

Yngel på G kanske?

Läst litegrann om guppys och deras yngelfödning. Tydlligen ska de bli som tjocka fyrkanter, bli svarta/mörka baktill och innan "nedkomst" ska man under ett par dagar kunna skönja yngelögon genom honans buk. Honan själv ska ändra sitt beteende så hon håller sig stilla. Några hade berättat att deras guppyhonor sökte sig till pumpen eller elementet och simmade lodrätt.
Våra två honor uppvisar motsägesefulla beteenden. Den gula honan är mörk baktill men är inte tjock som en fyrkant. Hon är pigg och alert som aldrig förr. Den svarta honan uppvisar alla tecken utom den mörka delen baktill.
Jag flyttade henne till yngellådan i morses och hon liksom lägger sig stilla på sidan och jag vet inte om cdet betyder att det är yngel på gång eller om hon håller på att dö...
Hoppas på det förre =D.

Jag håller på att konstruera en slags akskiljning för eventuella yngel i akvariet. Den lilla yngellådan kommer ju snarft bli för liten för växande små krabater så jag har börjat fundera lite grann.
Just nu har jag en stor genomskinlig plastdunk som jag borras små hål i som jag tänkte sänka ner i akvariet och låta ynglev växa upp i. Men det bästa alternativet är ju att skärma av en vit av akvariet med en skiljevägg i plast med hål i. Den enda stora genomskinlig plastbit vi har är den som Douglas' matbricka står på för ögonblicket. Men eftersom matbrickan nu står i hallen behövs nog inte skyddsplasten. Den andra frågan är hur jag ska fästa skiljeväggen eller dunken i akvariet.... hmm.
Får fundera lite.

Kanske, kanske, kanske är det yngel på G!

Inga kommentarer: