tisdag 24 februari 2009

Erfarenhet och lärande

Japp japp. Erfarenhet och lärande var det, ja.

Jag har aldirg tidigare haft yngel så man kan säga att jag befinner mig på en bebis nivå när det kommer till kunnande om yngel och fiskar. Det är där erfarenheten och lärandet kommer in.
Efter att ynglingen var avklarad igår hade vi 8 yngel i akvariet. Jag tror det föddes mellan 10-15 yngel, men Mamma Fisk fick tag i några och åt dem med stort behag.
I morse var det 8 yngel kvar i akvariet när jag glad i hågen skulle mata fiskar och Yngel. Tyvärr hände det sig så att maten drogs ut i glipan mellan skiljeväggen och akvarieglaser och tre yngel följde efter, varpå de själva blev fiskmat. Vad göra, tänkte jag. Jo, jag pressade ner några plastväxter i glipan så att det blir lättare för ynglen att hålla sig inne i avbalkningen.

När jag räknade ynglen efetr min operation var det endast 4 kvar =(. Jag hoppas att de är så smarta att de stannar, växer och blir vuxna fiskar i avbalkningen. Men högst troligt är det att de kommer gå samma öde till mötes som sina avlidna kamrater. Ynglen är ganska nyfikna nämligen.
Så vad har jag gjort för erfarenhet?
Jo, yngel är nyfikna, yngel är små och kan ta sig igenom små öppningar, yngel går inte att fånga med håv, yngel inser inte faran att vistas bland stora fiskar och sist men inte minst: yngel föstår inte när jag ropar "NEEEJ, SIMMA INTE DIT!!!".
Lärandet då?
Jo, vid nästa yngling (om dessa yngel inte överlever) införskaffa ett separat litet akvarium för Mamma Fisk att yngla i, alternativt konstruera en slags stor yngellåda med en liten låda inuti, med hål i botten, som Mamma Fisk får yngla i och ynglen kan ta sig ur genom hålen och sedan vara i sägerhet i den större yngellådan. Alternativt göra en något större skiljevägg som sluter tätt längs med akvarieglaset.

På något sätt känns det bättre om både yngel och fiskar är kvar i samma akvarium hela tiden. Tänker mig att de kanske väjer sig bättre vid varandra när man släpper dem att leva tillsammans när ynglen blivit stora.
Nåja, att göra en ny skiljevägg är i alla fall billigast så jag kan börja med det och se om det fungerar.

Over and out!

Inga kommentarer: