lördag 4 juli 2009

2001 - ett rymdäventyr

Jag har precis sett på filmen "2001 - ett rymdäventyr" och jag ör förvåad över att klockan endast är lite efter 11 på förmiddagen. Jag tyckte att det tog en evighet innan filmen äntigen var slut så i mitt huvud borde det i alal fall vara kväll nu.
Jösses, vad var dte där för film egentligen. För det första så heter den "ett rymdäventyr" vilket får en att tro att det är något äventyrligt med filmen. Men för att skapa äventyr behövs spänning, vilket den här filmen fullständigt saknar.
Dessutom kan jag inte på något sätt komma på vad den ska handla om.
Är det fullständigt feldesminsionerade apor som äter rått kött och klubbar ihjäl varandra med benknotor?
Är det en mystisk epedimi på månen som ska hållar hemlig?
Är det en dator som får sig ett frispel och mördar folk, men råkar ångra sig i takt med att den blir avstängd.
Är det den förvirrade och drogade slutdelen där man i ca 20 minyter får glo på ett hysteriskt kaleidoskåp-motiv som rör sig i olika vinklar och mönster kombinerat med diverse knepiga ansiktsuttryck fårn en austronaut? Eller de 100-tals scener på ett öga och ett landskap som inverteras i olika färger?
Det enda som återkommer ett par gånger i filmen, som gör att man kan ana att alla delar hänger ihop på nått mystiskt sätt är ett stort svart stenblock.
Efter att man har sätt klart, och man har väckt upp sin hjärna igen förstår mana tt filmen handlar om... precis ingenting alls. Det är helt enkelt en utflippad dröm orsakad av droger elelr baksmälla eller liknande. Jag kan i varje fall inte hitta något annat som ens skulle kunna vara orsaken till att man gör en sådan här film.

Och den var så låååååångsam. Tre fjärdedelar av filmen är långsamma scener när man ser något röra sig i ultra rapid medan ett klassiskt musikstrycke spelas frenestiskt, vilket inte passar ihop alls. Senare i filmen består ljuden enbart av surr och piiiiiiiip och sus och dus och gnissel.

Jag kan inte heller förstår varför filmen heter "2001" ska den utspela sig år 2001? Årtalet nämns aldrig. Däremot nämns 1992 när den supermoderna HI TECH datorn Hal-9000 ska vara gjord. Hur kan en dator gjord 1992 vara supermodern 2001 undrar jag i så fall?
Snarare verkar det somfilmen ska utspela sig samma årtionde den är gjord, dvs 1960-talet, om man ser på kläderna och språket de använder.

Det finns en sak som jag tycker var bra med filmen och det var att den är väldigt välgjord för att vara gjord på 60-talet. Borsett från att filmmakarna tydligen halt har glömt bort att det inte går att promenerna som man gjor på jorden, ute på månen. Alla i filmen spatserar lika dant som en annan gör på en skogspromenad.

Nej, det var två timmar och tjugominuter förlorade till ingen som helst nytta eller glädje. Och tänk, jag som kunde spenderat den tiden med att göra en rotfyllning eller titta på när målarfärg torkar. Typiskt också.

Inga kommentarer: