tisdag 21 juli 2009

Bel Ria

Det säger jag bara. Jäklar vilken bok. Bel Ria av Shelia Burnford.
Läs den, säger jag bara. Läs, läs, LÄS!
Är dina ögon fortfarande torra efter att ha läst ut denkan du inte vara mänsklig.
Jag är inte en blödig och lättlipande person i vanliga fall, men jösses. Kranarna öppnades helt och hållet när jag kom till slutet att jag flera gånger försökte läsa klart, men inte kunde eftersom jag inte kunde se nått på grund av skyfallen från ögonen.
Tillslut kunde jag läsa fram till slut, innan en ny störtflod bröt fram.

Jag kan inte förstå hur hon kan skriva så bra. Så...begripligt, avskalat,naket men ändå uttrycksfullt, nästan poetiskt. En skön skrivarstil som gör att man inte märker att ögonen vandrar längs med sidorna. Man ser allting utspela sig som en liten film inuti huvudet.

Så läs boken för all del. Framför allt om du gillar hundar och beundrar deras osvikliga lojalitet och mod, som jag gör.

Inga kommentarer: