torsdag 30 juli 2009

Ännu mer mormors prylar

Moder och Fader var iväg till mormors hus igen igår. Denna gång kom de hem med en massa tyger, några klädesplagg, tidningar från 1944-1950 (skatter!!), borderiprylar och framför allt tre par skor.
Mormors högklackade skor hon hade när hon gifte sig med morfar. Silverglittriga i storlek 36. Jag förbannade att mina fötter är 37 och inte kunde använda dem. Jag kunde med stor möda pressa ner foten i ena skot, med ett misstönkt knakande. I min fot! Fick snabbt av mig skon och jag antar att jag får stå och titta på dem och önska att jag hade mindre fötter =(.
Två par andra skor fanns också med. Det ena paret tror jag också är från femitotalet. De har smala klackar, ca 7-8 cm höga och spetsiga tår.
Det andra paret är stilmässigt mer 40-tal med sina bredare lite mer kilformade klackar och rundade tå. Visst är det 40-tal?
Fantastiskt att mormor har sparat dem. Underbart.
Det är synd att hon har slängt många gamla klänningar från 60- och 70-talet och skor från samma årtionden.

Jag vet inte om jag skrev det förra gången jag berättade om mormors prylar, men förra gången fick jag hem massor av mönster på kläder från 60- och 70-talet.
Här ska det sys, ska jag säga =D.

Inga kommentarer: