onsdag 15 juli 2009

Mormors saker

Min mormor har beslutat att ta steget och flytta till ett bättre boende där hon kan få hjälp i vardagen nu när hon blivit så ömtålig. Därför har mina föräldrar och min mosters familj börjat att rensa ut mormors hus och dela upp de saker som inte mormor vill ha mellan oss. Jag vet, det är lite som att göra en boduppdelning efter att någon har dött, så det känns lite märkligt att dela upp mormors prylar när hon fortfarande lever. Och missförstå mig inte, jag önskar absolut inte livet av min mormor. Om jag fick bestämma skulle hon leva i hundra år till. Morfar också för den delen. Och min farfar.
Det är så typiskt att den äldre generationen dör när man som mest skulle börjat uppskatta deras sällskap mer....

I vilket fall, åter till mormors prylar. Även om det känns lite märkligt eller "fel" så tycker jag ändå någon stans att det är bättre att sakerna hamnar hos mormors barn och barnbarn än att man skulle slänga det. Mormor kommer ju inte fåplats med så mycket dit hon flyttar.

Bland de saker som mina föräldrar fraktade hem igår var en del videoband som jag skulle gå igenom (mest prylar skulle hit: Videoband, album, böckerna, kläder och tyger, sy-, stick- och virkprylar m.m.) och på (än så länge) två band finns det hemmainspelat material från min morfar. Från 1987 till 1995. Material som jag aldrig har sett tidigare.

Det var jätteroligt att se de filmerna. Det finns material på när pappa och hans bror byggde till vårat hus i Björlanda, massa film på mig och Mattias när vi har små.
Från det att jag är ett och ett halvt (och har redan lite längre hår än till axlarna. Suri släng dig i väggen).
Julafton när Anna är precis nyfödd och vårat hus är så trångt att folk får gå på tvärsen för att inte välta julgran och paket, morfar som är med i tv och pratar om att Ericsson ska börja tvätta kretskort i med citronskal, och bildreportage med morfars släktings bil, och mamma som är spänstig och springer omkring och lär barn rida på hästar.
Mamma som förövrigt är fruktansvärt lik mig att jag för en sekund blev lite fundersam på när det kunde spelats in. Det stod 1987 på skärmen, men jag var ju vuxen, sedan såg jag, "men jahaa det var ju mamma".
Film från julafton hos mormor med mamma sjungandes och spelandes på gitarr, film på morfars pappa och mormors pappa Herbert och Erik som solar oklanderligt klädda i skjorta, byxor med pressveck, putsade skor och slips eller pullover. Det var stil på gamla gubbar=D.

Synd att de inte levde längre. Hade kunnat göra vad som helst för att kunna få träffa dem och prata om lite allt möjligt. Jag minns Herbert lite svagt. Tystlåten och stilig herre är vad jag minns. Verkligheten överrensstämmande?

Jo, och det fanns film från när vi flyttade till gården, Anna som lär sig simma och dyka, jag och min bror som lär oss simma och jag blir skitsur eftersom alla kan men inte jag, sprintertävlingar med mig och Mattias och jag blir skitsur eftersom alla är bättre än jag (igen). Anna och morfar står bredvid och hejar. Anna säger nått i stil med:
- "...ett varv till...".
morfar svarar :
- "Ja, det kanske hon gör, men hon kommer ju i mål i alla fall.
- "Johanna, du kommer inte sist, det är en-", ropar Anna innan hon avbryts av morfar som ropar:
- "heja på Johanna, heja heja, inte långt kvar nu".

Märkligt nog minns jag det inte alls så. Jag var väl för full av medömkan för att kunna höra hejandet, i mitt minne så är morfar redigt besviken på att jag inte orkade springa hela vägen och inte alls hejar, utan snarare är lite barsk och ropar "Kom igen nu, Johanna".
Där ser man hur minnet kan spela en spratt.
Men Anna hade rätt, jag kom inte sist i alla fall, en tjej i loppet ramlade och vrickade foten (har jag för mig) så hon kom inte i mål. Jag blev således näst sist. POWER!!

De där videofilmerna är en riktig skatt och det är synd att jag inte kan föra över klippen på datorn så man kan bränna ut dem och spara dem på skiva istället.

Idag regnar det så det blir perfekt väder att gå igenom resten av filmerna. Hoppas lite grand på mer hemmafilmer =).
Sedan är det fotoalbumen som ska gås igenom. Vet dock inte riktigt vad jag förväntas göra av dem när jag kollat genom dem. Jag tycker nog att mormor ska ha dem så hon kan titta och minnas när hon känner för det. Album tar ju inte så stor plats.

God morgon.

3 kommentarer:

Anna sa...

Vad gulligt! Detta maste jag fa se nar jag kommer hem! Foressten sa prata med min pappa om att fora over fran video till dvd.. Han kanske kan komma pa nagot! Jag tror att han har gjort det tidigare! =D

Johanna sa...

Det vore super om han kunde fixa det. Marcus pratade om att Lars kanske hade prylar hemma att fixa sådant med. Vi saknar både kablar och dvdbrännare här.

Det hade varit perfekt om man hade kunnat skapa kopior till alla som ville ha istället för att bara ha ett vieoband =).

Anna sa...

Ja det hade verkligen varit jätte kul! =)