fredag 19 juni 2009

Midsommar

Först och främst vill jag säga att midsommar är ett väldigt vackert ord när man ser det i skrift. Väldigt tilltalande.

Vi har dagen till ära bjudit in en av mammas vänner, Ann-Sofie på midsommarlunch och middag. Lunchen intogs klockan 14 och vi blev sittandes till 16.30 med den, sedan var det dags att börja förereda middagen. Kyckling med potatissallad och någon slags kålsallad (som potatissallad fast med vit- eller grönkål istället för potatis). Är redan hungrig.

Jag har inte engagerat mig så mylcet i krans och så i år. Har bara en blomdekoration i håret och har gjort en ganska spretig vildblommebukett. Eller blommor och blommor, det är snarare flera olika sorters gräs och grenar uppblandat med smörblomma, hundkex och en sorts blå blomma.

En tyrta har jag som vanligt bakat. Denna gång spetsade jag till det hela genom att congac-marinera ett par av jordgubbarna och dekorera med tunna spån av mörk choklad.
Fyllningen är ett lager vaniljkräm och ett lager med hallon, björnär och kiwi-mos.

Bild på tyrta


Bild på blommor



Glad midsommar.

Inga kommentarer: