onsdag 23 januari 2013

Tjugotredje dagen

Sov inte så gott i natt. Det var kallt ute och elementet lyckades inte riktigt hålla värmen i rummet. Natten till igår sov jag bättre. Jösses vad bra jag sov. Det var länge sedan jag hade så fin sömn!
Men inatt var det värre. Lite småkallt hela tiden, men inte tillräckligt för att jag skulle vakna och dra på en filt.
Inget jag kan göra åt nu, utan det är bara att låtsas att jag är piggelin och fokusera på pluggandet.
Måste plugga mer siffror och statistik. Ska vi se var jag kommer ihåg såhär långt:
- 33% av alla personskadeolyckor är singelolyckor
- 30-40% av alla singelolyckor sker i mörker
- 50% av förarna vid singelolyckor är alkoholpåverkade
- det är nått med singeolyckor och 25% också...
- bromssträckan och rörelseenergin ökas kvadratiskt mot hastigheten.
- reaktionssträckan ökas proportionellt med hastigheten.
- för att räkna ut tidsvinster mellan två hastigheter krävs denna formel: 36000/längre hastighet - 36000/högre hastighet = tidsvinst.
- En bil som kör 10 km/h rullar 2,8 meter/sekund.
- 50 cl folköl motsvarar ca 4,5 cl 40% starksprit
- 50 cl starköl motsvarar ca 7 cl 40% starksprit
- en halvflaska vin (två glas?) motsvarar ca 11 cl 40% starksprit
- en människa förbränner 2 cl 40% starksprit / timma
- 350-450 människor dödas i trafiken varje år
- tror att det är omkring 25000 som skadas om jag minns rätt
- ca 45000 viltolyckor sker årligen

hmm, det är en stor möjlighet att statistiken på singelolyckorna är lite fel, det är ett helsicke att hålla alla begrepp åtskilda i skallen.
Det är en massa plugga som måste göras känner jag. Bara att gnugga gruset ur ögonen och sätta fart. God Förmiddag.

Inga kommentarer: