söndag 13 januari 2013

Trettonde dagen

startar med klippning av Douglas' tassar och snabb julgransplundring. Nu väntar vi bara på att julblommorna ska dö. Det är märkligt. Innan jul kan jag knappt få nog av julstjärnor och cypresser. Helst vill jag fylla varje fönsterbräda med dem, men direkt efter jul när man nått in i januari så vill jag bara att de ska dö. Då tycker jag inte längre om den mörkgröna och mörkröda färgen. Nu vill jag ha friska fina, ljusa färger. Pastellfärger allra helst. I grönt, rosa, gul, vitt.
Kanske har det med ljuset att göra. Även fast man inte märker att det blir ljusare nu, så vet man att det går mot ljusare tider. Man längtar efter ljusare tider. Bort med allt mörkt och trist och in med att ljust och fräscht.

Jag har samlat ihop hela husets alla julstjärnor och cypresser och knött ihop på min brudkista. Där får de stå och vänta på döden. Till nästa gång tror jag att jag ska se till att köra plastblommor i julstjärneformat. Riktigt bra plastblommor. Det är ju lite av ett slöseri att köpa fina stora julstjärnor för ett par hundralappar varje år, som fortfarande växer fint långt efter jul, när man bara önskar livet ur dem efter ett par veckor.

Gissa vad jag ska ägna timmar åt nu!
JAAAA PLUGG!!!

Inga kommentarer: